Årsrapport 2020

Januari, 2021

Skrivet av AktieSvorsken

Då var andra året på börsen över och det är dags att summera hur det gick. Vet inte helt hur jag ska lägga upp detta, men vi kör på så får vi se. Tal ska redovisas, grafer ska fram och glädjen ska delas.

Nu kör vi!

Utvecklingen av portföljvärdet

År 2020 startade med att jag hade ett totalt värde på mina aktier och fonder på 322.005,-. Hade egentligen inte satt mig några mål om hur utvecklingen skulle gå, men kunde väl aldrig i min egna fantasi att tro det som skulle ske när vi var en bit ut i mars månad. Portföljen steg sju veckor i rad, men sedan på vecka 8 så kom första negativa månaden, pris innan portföljerna nådde värdet 400.000,-. De efterföljande tre veckorna innebar de största nedgångarna jag personligen någonsin varit med om ekonomiskt. Portföljerna ned nästan 100.000,– där fokus på volatila ESG-aktier skapade ett kaos inom mig.

Efter detta har jag haft stabil uppgång varje vecka med ett par veckor med mindre korrektioner. Portföljen passerade 400.000,- i vecka 22, 500.000,- i vecka 32 för att sedan också passera 600.000,- i vecka 47. Drömde aldrig om att passera 700.000,-, och gjorde det aldrig. Men portföljen stannade på 682.654,-, vilket innebär en ökning på 112%.

Läggas till här ska då också att här är insättningar medräknat.

Annat sparande

Det är ju så att jag har en del andra saker jag sparar i och för som inte handlar om aktier eller fonder. Under 2020 så sparade jag och tjejen 51.500,- var till vårat bröllop som är planerat till denna sommar. Om det sker, svårt att säga. Men målet om att vi ska spara 200.000,- och spendera dessa på vår dag ligger bra till.

Jag har också sparat 28.839,- till min pension. Låter inte mycket, men jag har ett väldigt bra avtal genom min arbetsgivare, så detta kommer enbart innebära att jag får härligare dagar när jag väljer att sluta arbeta och ta ut pensionen. Sparade i snitt 10% av allt jag hade kvar varje månad till min pension.

Jag har ju också ägt en lägenhet som jag och tjejen bott i, på denna har jag amorterat 74.756,-, något som jag nu kommer märka i slutet av januari när jag får pengarna för att ha sålt lägenheten. Räknar med att sitta kvar med 6-700.000,- när allt är klart.

Så summerar vi allt sparande jag gjorde i 2020 så kommer jag upp i den nätta summan på 344.575,-. Det är inte så illa pinkat för en skåning.

0 ,-
Totalt sparande i 2020

Sparande

Pension: 28 839 ,-

Buffert: 83 286,-

Amortering: 74 756,-

Aktier/Fonder: 106 194,-

Bröllop: 51 500 kr,-

Inkomster och utgifter efter skatt i 2020

Ni som följt med på mig ett tag vet att jag arbetar i Oslo. Här har jag ett härligt arbete inom energi, något jag trivs bra med. Jag har i 2020 tagit steget upp till säljchef, så är inte lika aktiv med att jobba för provisionen. Men jag kan på inget sett klaga på lönen som jag fick ut i 2020.

Fast inkomst: 300.000,- (efter skatt)

Variabel inkomst och sidehustles: 591 943,- (efter skatt)

Och för er som nu är nya, givetvis kommer det utgifter där det kommer inkomster. Jag har som tidigare nämnt haft en lägenhet som jag betalat för. Med denna lägenhet så kom det också en skuld till föreningen som innebär att jag hade ungefärliga utgifter på närmare 13.000,- varje månad i bara räntor och avdrag för lägenheten.

Jag har också haft en ganska bra konsumtion av god mat och dryck. Något som givetvis har påverkat den aktuella sparkvoten, samt utgifterna.

Fasta utgifter: 202 488,-

Variabla utgifter: 268 466,-

Summerar vi nu dessa två summor så har jag alltså haft utgifter på närmare en halv miljon kronor. Nu kan man också argumentera för att amortering på lån är sparande, men det väljer jag alltså att se bort från här.

Men utdelningar då?

Lugn nu! Jag är inte en utdelningsinvesterare, även om mitt liv på börsen startade så innan jag helt plötsligt sålde hela portföljen och köpte nämnda lägenhet, men nog om det.

Jag har ett par sällskap som delar ut pengar, fler skulle det bli, men som de flesta av oss fått med sig så var det mycket utdelningar som inte genomfördes på grund av Covid-19.

2019: 2.471,-

2020: 2.661,-

Liten ökning där alltså, något jag inte heller trodde skulle bli ett faktum när året såg ut att bli som det blev.

Och så var det de personliga målen

Här hade jag fyra olika mål som jag arbetade strategiskt och planerat för att nå. Nejdå, inte helt så. Men jag har alltid haft ett stort önskemål om att gå ner några av de sambokilo jag fått de år jag varit med min tjej. Det var i 2020 dags att gå ner från närmare 90 kg, till under 80 kg.

Viktnedgång

Viktnedgång

Att vara 175cm kort från marken och upp till toppen av skallen är inte något som skrämmer speciellt många. Inte heller skrämmer det någon att jag då vägde nästan 90kg och inte såg ut som om jag hade chans mot någon på 100m löpning. Har nu jämnt sedan juli 2020 legat jämnt på runt 80kg, något jag är mycket nöjd med.

Resor

Antal besökta länder (5st)

Älskar att resa. Det är något jag alltid kommer prioritera att göra och jag är glad att jag har hittat en i livet som också gärna slänger sig på en weekend och njuter livet och en ny plats. 2020 startade i Polen med en del planerande, där jag och tjejen hade ganska mycket resor bokade. Dock gick det inte långa stunden innan vi insåg att det nog inte skulle bli mer än en vecka i Sverige för att besöka mina föräldrar. Detta besök lyckades vi klämma in precis när saker lättade och man trodde att det var kontroll på Covid-19. Men nej, så var inte fallet och detta mål kunde inte genomföras. Detta tas givetvis med till 2021!

Länder besökt:

1. Polen
  2. Sverige

Hälsa

10.000 steg om dagen

Som en del av att gå ner i vikt och bli lite mer medveten om hur jag lever så startade jag och två kompisar en utmaning som innebar att man skulle gå i genomsnitt 10.000st om dagen, varje vecka. Vi körde detta ganska länge till en av oss (inte mig), gav sig då han nästan aldrig lyckades nå detta mål och hela tiden fick slänga in 100,- i vår gemensamma pott.

Jag fortsatte målet och körde på vidare. Men påtvingat hemmakontor gjorde att det blev svårt att nå dessa mål då det är begränsat hur många gånger man kan gå runt i en lägenhet på 49 kvadratmeter. Sjukt irriterande att jag stannande på 9923 steg.

Böcker

Läsa minst 10 böcker

Läsa är något jag har börjat uppskatta mer och mer de senaste åren. Mycket har jag att tacka #Fintwit för då det florerar tips om böcker om olika spännande teman. Jag personligen tycker också om att använda hjärnan och känner att när jag läser, så gör jag just detta. Att lyssna på ljudbok är något jag försökt, men inte alls fastnat för då jag tycker det är för ”enkelt”. Missförstå mig rätt, men det är liksom inte jag som läser och då inte heller processerar orden på samma sätt.

Dessa böcker lästes.

1. The Behavioral Investor (djup bok om investeringar)
  2. Fooled by randomness (om mänsklig kunskaps felaktighet)
  3. The richest man in Babylon (legendarisk bok om sparande)
  4. Why we sleep (skittråkig!)
  5. Rich dad, poor dad (ok, men väldigt amerikansk)
  6. An Economist Walks Into A Brothel (rolig take om risk)
  7. Jag är Zlatan Ibrahimović (kul läsning om Zlatan)
  8. Boligkupp og drømmesalg
  9. 10 mill, 10 år
  10.  Mindset (Fixed eller growth mindset. Vad har du?)

Hur gick ditt börsår?